Przedszkole

PIEKARCZYK to miejsce, w którym będziemy mieli wpływ na edukację i wychowanie Państwa dzieci. Pragniemy zrobić to jak najrzetelniej, dlatego wyspecjalizowana kadra pedagogiczna zapewni wspaniałą atmosferę, opiekę i edukację dzieci w wieku od 1 roku do 6 lat. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu zatwierdzonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Placówka znajduje się w przestronnym, parterowym budynku o powierzchni 700 m2. Budynek podzielony jest na dwie części. Jedna z nich to Sala Zabaw o powierzchni 100 m2 wyposażona w konstrukcję zabawową, w skład której wchodzi m.in.: trampolina, basen z piłeczkami, zjeżdżalnia, ruchome kładki. Konstrukcja posiada atest i certyfikat, dokumentacje techniczno–ruchowe oraz oświadczenia o zgodności z normami. Drugą część stanowią sale dydaktyczne (przedszkole oraz żłobek), kuchnia, szatnia, toalety, pomieszczenia socjalne oraz biurowe.

W ciągu dnia Maluchy korzystają ze wszystkich pomieszczeń dostępnych na terenie obiektu, również z nowoczesnej Sali Zabaw. Dzieci przemieszczają się zgodnie z ustalonymi zasadami wynikającymi z koncepcji programu nauczania.

W PIEKARCZYKU promujemy zdrowy styl życia. Posiłki przygotowywane są przez panie kucharki, które uwzględniają wszystkie indywidualne zalecenia dietetyczne dzieci. Pracownicy dokładają wszelkich starań aby posiłki były zdrowe, wartościowe, urozmaicone i przede wszystkim, aby smakowały dzieciom. Serwujemy naszym przedszkolakom pięć posiłków dziennie: śniadanie, II śniadanie, obiad I danie, obiad II danie i podwieczorek.

Zależy nam na dobrej współpracy z rodzicami oraz środowiskiem lokalnym. Postaramy się zapewnić miłą, rodzinną i kameralną atmosferę sprzyjającą wszechstronnemu rozwojowi dziecka, wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną oraz serdeczny i troskliwy personel pomocniczy.

W programie przedszkola przewiduje się także dodatkowe zajęcia rozwijające zainteresowania i pasje małych podopiecznych.

Państwa pociechom zapewniamy:

  • Bezpieczny pobyt w przedszkolu w godzinach 6.30 – 16.30
  • Wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną
  • 5 pożywnych, smacznych i domowych posiłków każdego dnia
  • Liczne Uroczystości przedszkolne (np. Z okazji Świąt Bożego Narodzenia, Świąt Wielkanocnych itp.)
  • Szeroki wachlarz zajęć dodatkowych rozwijających talenty artystyczne i językowe naszych wychowanków
  • Wycieczki (kino, teatr, policja, straż pożarna, spotkania z ciekawymi osobami, wydarzenia i wiele innych atrakcji poza przedszkolem ustalanych na bieżąco)

Poza zajęciami obowiązkowymi prowadzonymi w grupach dzieci uczestniczą w zajęciach dodatkowych, które polegają na łączeniu nauki z zabawą i są przede wszystkim szansą na rozwijanie zainteresowań dziecka oraz poszukiwaniem talentów, które w nich drzemią. Pozwalają na wzmacnianie wiary malca we własne możliwości oraz pomagają rozwijać elastyczność i kreatywność, tak bardzo dziś potrzebne.

W ramach czesnego zapewniamy następujące zajęcia dodatkowe:

  • j.angielski – codziennie
  • matematyka dla maluchów
  • rytmika
  • zajęcia logopedyczne
  • opieka psychologiczno-pedagogiczna
  • bajkoterapia/spotkania z książką
  • zajęcia kulinarne (w tym pieczemy własne pieczywo i zabieramy do domu)
  • zajęcia artystyczne (plastyczne, manualne, muzyczne)

JAK PRZYGOTOWAĆ DZIECKO DO ŻŁOBKA / PRZEDSZKOLA ?

Optymistyczne podejście do tego nowego etapu w waszym życiu gwarantuje wam połowę sukcesu. Spróbuj uwierzyć, że żłobek czy przedszkole to dobre miejsce dla twojego dziecka. Choć może mieć dużą tremę, spróbuj zachować pogodę ducha. Nie upiększaj rzeczywistości, nie mów: „W żłobku / przedszkolu będzie świetnie – mnóstwo zabawek, fajni koledzy, bardzo miła pani, na pewno ci się spodoba” – ale też nie strasz: „Nie wiem, jak sobie dasz radę!” – to zniechęciłoby każdego. Wytłumacz maluchowi, że pani wychowawczyni będzie się nim opiekować, ale nie jest wszystkowiedząca, trzeba się samemu do niej zgłosić i powiedzieć, czego się potrzebuje. Może pobawicie się w przedszkole i przećwiczycie różne sytuacje, w których warto (albo wręcz trzeba) zwrócić się do pani?

 

Dwa tygodnie przed – odwiedziny

Najlepiej dużo wcześniej idźcie obejrzeć żłobek przedszkole. Na początek wcale nie musicie wchodzić do środka – wystarczy, że dokładnie przyjrzyjcie się budynkowi. Policzcie okna, przeczytajcie tabliczkę nad wejściem, zastukajcie w drzwi, wypróbujcie huśtawki i ławeczki w ogródku. Chodzi o to, by żłobek / przedszkole stało się dla malucha czymś realnym i przyjaznym. Po kilku dniach poproś panią wychowawczynię albo nawet samą panią dyrektor, żeby was wpuściły.

 

Tydzień przed – zakupy

Skróćcie sobie oczekiwanie konkretnymi przygotowaniami – koniecznie wspólnymi. Poszukajcie w sklepach kapci w ulubionym kolorze przyszłego przedszkolaka. A może uszyjesz mu własnoręcznie worek z materiału, który sam wybierze?

 

W przeddzień – pakowanie

W przeddzień wieczorem przygotuj wszystko, co potrzebne. Pozwól dziecku wybrać ubranie. Przypomnij, jak będzie wyglądał jutrzejszy dzień, ale nie wałkujcie tego zbyt długo. Z pewnością i tak będzie podekscytowane i trudno mu będzie zasnąć.

 

Ranek – bez pośpiechu

Rano wstańcie z lekkim zapasem, żeby się nie spieszyć, i zjedzcie niewielkie śniadanie. Wychodząc, nie zapomnijcie zabrać zapasowej bluzki oraz dwóch par majtek, spodenek i skarpetek na zmianę.

 

Uwaga!

Nie zapomnij ulubionego misia, lali, pieluszki, smoczka Twojego Dziecka. To ważne, aby Maluszek w pierwszych dniach miał ulubioną zabawkę.

 

Godzina zero – pierwsze rozstanie

W szatni rozbierz malucha i wejdź z nim do sali. Nie wymykaj się z sali, gdy zacznie się bawić. Kiedy zorientuje się, że cię nie ma, może się przerazić.

Jeśli musisz wyjść, powiedz o tym dziecku. Zapewnij je, że po nie wrócisz. Ale pamiętaj, że „niedługo” może brzmieć dla niego prawie tak jak „nigdy”. Lepiej mów konkretnie: „Przyjdę po ciebie po spacerze (po obiedzie)”.

Przygotuj się na to, że rozstanie będzie przykre. Maluch może kurczowo trzymać się ciebie, płakać, krzyczeć, choć na szczęście nie zawsze wygląda to tak dramatycznie. Jeśli jednak naprawdę nie możesz zostać, poproś o pomoc wychowawcę. Ona utuli dziecko i zapewni, że wkrótce po nie wrócisz. Ale nie każ mu czekać zbyt długo. Najlepiej byłoby, żebyś odebrała je po dwóch, trzech godzinach, jeśli jednak rozkład dnia w przedszkolu na to nie pozwala, przyjdź zaraz po obiedzie.

 

Pierwsze tygodnie – adaptacja

Kolejne dni mogą się okazać trudniejsze niż ten pierwszy. Maluch wie już, co go czeka, ale wcale mu się to nie podoba. Rozstania wciąż są trudne.

Nie odprowadzaj go w ostatniej chwili, kiedy zostało ci tylko piętnaście minut na dojazd do pracy. Powinien mieć trochę czasu na pożegnanie się z tobą. Jeżeli nie możesz wejść z nim do sali, posiedźcie razem przez kilka minut w szatni, poprzytulaj go, pozwól popłakać, a potem przekaż wychowawczyni, pożegnaj się i wyjdź. Staraj się nie przeciągać zbytnio pożegnań. Czasem nieuchronne jest przytrzymanie dziecka, które krzyczy, wyrywa się i płacze. Doświadczenie uczy, że z całą tą trudną sytuacją lepiej sobie radzi tata, a i dziecko bardziej bezboleśnie się z nim rozstaje.

 

Pierwsze tygodnie – oswajanie się

Jeśli to możliwe, w pierwszych dniach odbieraj dziecko już po trzech-czterech godzinach. Nie chodzi tylko o skrócenie rozłąki, ale również o to, że małe dziecko szybko się męczy, zwłaszcza wtedy, kiedy ma dużo nowych wrażeń i doświadczeń. Do tak dużej zmiany warto więc przyzwyczajać przedszkolaka powoli.

Uwaga! Nie spóźniaj się z odbieraniem – jeżeli obiecałaś, że przyjdziesz po obiedzie, dotrzymaj słowa. Maluchowi łatwiej będzie znieść rozłąkę, jeśli będzie miał pewność, że po obiedzie się skończy.

 

Pierwsze miesiące – przyzwyczajenie się

Choć może we wrześniu trudno ci w to uwierzyć, ale większość dzieci po kilku tygodniach przyzwyczaja się do rozłąki i ich protesty słabną. Nie ma już łez w szatni i krzyków w sali. Jeśli adaptacja przebiega pomyślnie, zgodnie z potrzebami dziecka, już wkrótce może pojawić się w jego życiu pierwsza przyjaźń i pierwszy (po mamie i tacie) idol, czyli pani wychowawczyni.

 

Proces socjalizacji w życiu dziecka jest niezbędny do prawidłowego rozwoju!

Nikogo nie trzeba chyba przekonywać jak intensywnie rozwija się dziecko w pierwszych latach swego życia. Jest to okres, podczas którego m.in. kształtuje się szereg możliwości fizycznych, intelektualnych i społecznych. Dlatego bardzo ważne jest aby dziecko jak najwcześniej miało umożliwiony dostęp do wychowania przedszkolnego. Pobyt dziecka w przedszkolu kształtuje dojrzałość emocjonalną i rozwija samodzielność. Dziecko uczy się funkcjonowania w grupie rówieśniczej: przestrzegania ogólnych norm, wykazywania się cierpliwością podczas oczekiwania na swoją kolej, dostosowywania się do poleceń dorosłych. „W przedszkolu dziecko uczestniczy w kierowanej przez nauczycielkę grupie rówieśników na prawach jednego z wielu. Jego status jest zupełnie inny niż w rodzinie, w której rówieśników najczęściej nie ma. Pozycja dziecka w rodzinie bywa zazwyczaj wyjątkowa, podczas gdy w przedszkolu te same prawa i obowiązki mają wszystkie dzieci należące do grupy”. (M. Przetacznik – Gierowska, Z. Włodarski „Psychologia wychowawcza”)

 

W co wyposażyć dziecko do żłobka /przedszkola ?

  • Kapcie
  • Strój sportowy
  • Worek na kapcie i buty
  • Majtki i spodnie na zmianę (gdyby zdarzyła się wpadka).
  • Podkoszulek na zmianę (gdyby przy zupie zadrżała ręka).
  • Pasta, kubek i szczoteczka.
  • Pampersy jeśli dziecko używa
  • Piżamkę jeśli dziecko leżakuje
  • Ulubiona przytulanka na pierwsze dni rozłąki

 

Wszystkie ubrania i przybory prosimy przynieść najlepiej podpisane.

6.30–8.30
  • Schodzenie się dzieci do przedszkola.
  • Zabawy swobodne, indywidualne, inspirowane przez nauczyciela.
  • Poranne ćwiczenia.
  • Czynności związane z higieną.
  • Przygotowanie do śniadania.

 

8.30–9.00
  • Śniadanie.

 

10.00
  • II Śniadanie – owoce

9.00–11.30
  • Zajęcia dydaktyczne ogólnorozwojowe realizujące program wychowywania przedszkolnego.
  • Spacery.
  • Gry i zabawy na placu zabaw (wewnątrz oraz zewnątrz)
  • Dodatkowe zajęcia edukacyjne.
  • Zabawy relaksacyjne i/lub odpoczynek.
  • Zabawy indywidualne.
  • Czynności związane z higieną.
  • Przygotowanie do obiadu.

 

11.30–12.00
  • Obiad – I danie

12.00–13.30
  • Czytanie bajek
  • Słuchanie muzyki.
  • Zabawy relaksacyjne i/lub leżakowanie.
  • Przygotowanie do obiadu.

 

13.30–14.00
  • Obiad – II danie

14.00 – 15.30

  • Zajęcia dydaktyczne aktywne.
  • Zabawy inspirowane przez nauczyciela.
  • Zabawy swobodne.
  • Zabawa na świeżym powietrzu.
  • Dodatkowe zajęcia.
  • Indywidualne zajęcia.
  • Przygotowanie do podwieczorka.

 

15.30–16.00
  • Podwieczorek.

 

16.00–18.30
  • Zabawy inspirowane przez nauczyciela.
  • Zabawy swobodne.
  • Rozchodzenie się dzieci do domów.

 

 

Cennik – Przedszkole:

Od 1 stycznia 2021 roku  w  Niepublicznym Żłobku „PIEKARCZYK” obowiązują następujące stawki czesnego:

  • Wpisowe – opłata jednoroczna (zawiera ubezpieczenie dziecka oraz wyprawkę) – 300 zł;
  • Czesne w Przedszkolu wynosi 400,00 zł;
  • W przypadku rodzeństwa na każde kolejne dziecko – 20 % zniżki.

Dzienna stawka żywieniowa dziecka (płatna dodatkowo) – 12 zł

* Czesne oraz opłata za posiłki płatne do 5 dnia każdego miesiąca.

Niepubliczne Przedszkole
„PIEKARCZYK”
82-300 Elbląg, ul Niemcewicza 1

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§1

1. Niniejszy statut określa zasady funkcjonowania, cele i zadania Placówki zwanej w dalszej części Niepublicznym Przedszkolem.

2. Organem prowadzącym Przedszkole jest Grażyna Derebecka oraz Aleksandra Urbańska, prowadzące działalność gospodarczą pod nazwą: Grażyna Derebecka Aleksandra Urbańska s.c., z siedzibą w Elblągu przy ul. Niemcewicza 1

3. Pełna nazwa Placówki:

Niepubliczne Przedszkole

„PIEKARCZYK”

Elbląg, ul Niemcewicza 1

Grażyna Derebecka Aleksandra Urbańska s.c

NIP: 578-312-26-37

82-300 Elbląg, ul. Niemcewicza 1

4. Nadzór nad działalnością żłobka sprawuje Kuratorium Oświaty w Olsztynie

5. Nadzór sanitarno‐epidemiologiczny nad placówką sprawują odpowiednie służby sanitarne w Elblągu

6. Przedszkole używa pieczęci o treści:

Niepubliczny Żłobek i Przedszkole

PIEKARCZYK

NIP 578-312-26-37 REGON 3658291580

tel. 607-911-778, 606-309-804, e‐mail: piekarczyk.elblag@gmail.com

§2

Przedszkole działa na podstawie:

1. Ustawy z dnia 7 września 1991r.o systemie oświaty ( Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

2. Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) oraz aktów wykonawczych do ww. ustaw.

3. Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.)

4. Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z dnia 23 grudnia 1991 r.)

5. Niniejszego statutu

ROZDZIAŁ II

CELE I ZADANIA ŻŁOBKA

§3

1. Celem przedszkola jest:

• wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,

• wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co dobre i co złe, potrafiły zgodnie bawić się i uczyć, kulturalnie zwracać się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy,

• kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodniejszego znoszenia stresów i porażek,

• rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,

• troska o zdrowie dzieci, ich rozwój fizyczny oraz sprawność ruchową, aby chciały i mogły uczestniczyć w zabawach i grach sportowych,

• budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym, a także rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych,

• wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,

• kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej: do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej,

• zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w szkolnym kształceniu.

§4

Zakres i sposób realizacji zadań żłobka:

1. Troska o stan zdrowia i prawidłowy rozwój fizyczny dzieci przez zapewnieniem opieki, wyrabianie nawyków higieny życia codziennego oraz prowadzenie zajęć ogólnorozwojowych.

2. Wspomaganie indywidualnego rozwoju i wczesnej edukacji dziecka.

3. Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka w przypadku dzieci niepełnosprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności.

3. Zapewnienie opieki i wychowania w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa.

4. Troska o rozwój umysłowy dziecka.

5. Kształtowanie postaw społecznych, przyzwyczajanie dziecka do zgodnego współżycia i współdziałania w gronie rówieśników.

6. Rozwijanie wyobraźni i wrażliwości estetycznej dzieci.

7. Współdziałanie z rodzicami/opiekunami prawnymi, pełniąc wobec nich funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze.

8. Zapewnienie dzieciom prawidłowego wyżywienia, przestrzeganie zasad higienicznych.

§5

Przedszkole, realizując zaspokajanie potrzeb dziecka, kieruje się w szczególności:

1. dobrem dziecka

2. potrzebą wyrównania deficytów rozwojowych

3. koniecznością wspierania rozwoju dziecka

ROZDZIAŁ III

WARUNKI PRZYJMOWANIA I SKREŚLANIA WYCHOWANKÓW

§6

1. Dzieci przyjmowane są do przedszkola w wyniku rekrutacji

2. Kwalifikacji dziecka do przedszkola dokonuje się na podstawie złożonej w wyznaczonym terminie w siedzibie żłobka, Karty zgłoszenia dziecka

3. Pierwszeństwo przyjęcia do przedszkola ma dziecko posiadające rodzeństwo w przedszkolu oraz dziecko z rodziny w trudnej sytuacji materialno‐bytowej.

§7

1. Przyjęcie dziecka do przedszkola na rok szkolny następuje na podstawie umowy cywilno‐prawnej oświadczenie usług, zawartej między stronami, tj. rodzicami (prawnymi opiekunami) lubjednym z rodziców (opiekunów prawnych) dziecka a dyrektorem żłobka oraz po uiszczeniuopłaty wpisowej.

2. Przyjęcie dziecka do żłobka może nastąpić w ciągu całego roku szkolnego, w miarę posiadania wolnych miejsc.

§8

1. Rozwiązanie umowy, następuje w przypadkach przewidzianych umową.

2. Rozwiązanie umowy przez jedną ze stron, jest jednoznaczne ze skreśleniem dziecka z listy wychowanków żłobka.

§9

1. Dziecko może być skreślone z listy wychowanków przez dyrektora przedszkola, w szczególności, gdy rodzice/opiekunowie prawni:

• nie przestrzegają postanowień obowiązującego w placówce statutu, regulaminu i procedur

• nie wywiązują się z terminowego regulowania opłat, wynikających przede wszystkim z zawartej umowy cywilno‐prawnej

• zataili informacje o stanie zdrowia psychicznego lub fizycznego dziecka, mające wpływ na prawidłowy proces dydaktyczno‐wychowawczy i bezpieczeństwo innych dzieci w placówce

• nie zgłosili dyrektorowi lub opiekunowi prowadzącemu grupę powodu nieobecności dziecka trwającej dłużej, niż 10 dni roboczych

• nie współpracują z opiekunami żłobka w kwestii rozwiązywania problemów powstałych w procesie opieki i wychowania dziecka

• gdy dziecko swoim zachowaniem zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci

2. Pisemną decyzję o skreśleniu dziecka z listy wychowanków żłobka przekazuje się Rodzicom / Opiekunom prawnym lub przesyła na adres podany przez nich do wiadomości żłobka.

3. Od decyzji dyrektora przysługuje odwołanie w ciągu 7 dni od daty otrzymania. Odwołanie można złożyć do organu prowadzącego przedszkole.

ROZDZIAŁ IV

ŹRÓDŁA FINANSOWANIA I ZASADY ODPŁATNOŚCI

§10

Działalność przedszkola finansowana jest z następujących źródeł:

1. opłat wnoszonych przez rodziców/opiekunów prawnych dzieci zapisanych do żłobka

2. dotacji z budżetu gminy

§11

1. Opieka w przedszkolu jest odpłatna.

2. Odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu składa się z :

1) jednorazowej, bezzwrotnej opłaty wpisowej

2) stałej opłaty miesięcznej, niepodlegającej zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka w placówce

3) opłaty za wyżywienie, podlegającej zwrotowi w wysokości dziennej stawki żywieniowej za każdy dzień nieobecności dziecka w placówce, na warunkach określonych w zawartej umowie cywilno‐prawnej

3. Wysokość opłaty wpisowej i stałej ustala raz w roku dyrektor przedszkola.

4. Wysokość opłaty za wyżywienie ustala dyrektor

5. Opłata wpisowa wnoszona jest najpóźniej w dniu podpisania umowy

6. Opłaty stała i za wyżywienie wnoszone są z góry do 5‐go dnia każdego miesiąca.

ROZDZIAŁ V

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§12

1. Dla zapewnienia wszystkim zainteresowanym dostępu do statutu, zostaje on:

• zamieszczony na stronie internetowej placówki

• dostępny w gabinecie dyrektora

2. Regulaminy wewnętrzne obowiązujące w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu

3. Statut został opracowany przez dyrektora przedszkola

4. Zmian w statucie dokonuje dyrektor przedszkola

5. Przedszkole prowadzi działalność oświatową. Przedszkole może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

6. Statut wchodzi w życie z dniem uzyskania wpisu do Rejestru Przedszkoli

„Dziecko może nauczyć dorosłych trzech rzeczy: cieszyć się bez powodu, być ciągle
czymś zajętym i domagać się – ze wszystkich sił – tego, czego pragnie.”

-Paulo Coelho-